چطور فضای سفید را در طرح های خود پیاده کنیم؟

چطور فضای سفید را در طرح های خود پیاده کنیم؟
فضای سفید مقوله ایست که در طراحی گرافیک زیاد از آن میشنویم اما ممکن است به طور کامل آن را درک نکنیم.
فضای سفید که گاهی اوقات به عنوان فضای منفی معرفی میشود، بخشی از طراحی شما است که دست نخورده باقی مانده است.به این معنی که هیچ طرحی در آن حدود دیده نمیشود.یک تصور غلط درباره فضای سفید این است که فضای سفید فقط میواند به رنگ سفید باشد.این همان علتیست که طراحان ترجیح میدهند فضای سفید یک پروژه را ” فضای منفی ” بنامند.
حالا که به درک پایه ای از فضای منفی رسیدیم بیایید ببینیم که چگونه این فضا در طرح های فوقالعاده جایگذاری میشود.
خب دقیقا چرا فضای سفید انقدر مهمه؟
فضای سفید به این علت مهم است که تعادل بصری و تنوع ایجاد میکند.هیچکس درهم ریختگی بصری را نمیپسندد.
یکی از مهمترین قوانین طراحی گرافیک این است که پروژه هایی خلق شوند که به آسانی تماشا شوند و المانهای حواس پرت کن را شامل نشوند.
برای بینندگان سخت است متوجه پیام شوند وقتی المانهای بصری در تمامی صفحه به پرواز درآمدهاند.
علاوه براین برای کمک به دیده شدن طرح شما، میتوانید از فضای سفید برای جهت دادن چشم بیننده به یک نقطه خاص در پروژه یا کمک به گرفتن نتیجه خاصی استفاده کنید.
بخوانید:5 راه موثر تبلیغ خود در دنیای طراحی
بسیاری از کسب و کارها از فضای سفید به طوری کاملا منظم و با دقت استفاده میکنند تا احساس را تحریک کنند و شما را به درون داستانی که در نهایت منجر به فروش کالا یا خدماتی میشود بکشاند.زیرا طراح از فضای سفید به نفع خود استفاده کرده است.
بیننده به سفری هدایت شده بدون آنکه از آن با خبر باشد.این ارتباط احساسی تاثیر مستقیم یک طراحی فوقالعاده است.
یک طرح فوقالعاده یا تعادلی مناسب میان المانها و فضای منفی شروع میشود.
فضای سفید به نظر خیلی قدرتمند میاد!چطور از اون در طراحیهای بعدیم استفاده کنم؟
چندین راه برای پیاده سازی فضای سفید در طرحهایتان وجود دارد.به یاد داشته باشید که فضای سفید هر بخش از پروژه شماست که عاری از هرگونه طرح یا المان گرافیکی باشد.هر پروژه با یک کادر خالی آغاز میشود.سپس به آن المان ها را ذره ذره اضاف میکنید.با فرض اینکه کل پروژه را پر نمیکنید ،طرح شما با مقداری فضای سفید کامل میشود.فضای سفید میتواند حاشیه های صفحه، شکاف های هم ترازی و فضای خالی رندوم باشد.
فضای سفید به خودی خود بی قاعده است اما به این معنا نیست که باید عناصر طراحی را روی صفحه هرجا دلمان خواست بیاندازیم و امیدوار باشیم بهترین طرح از آب درآید.همیشه باید تلاش و زمان برای طرح بندی و آرایش فضای سفید بگذارید.
میتوانید با جایگذاری ساده فضای سفید شروع کنید.اینکار به سادگی با ابزارهای هم ترازی (alignment) در برنامه طراحی گرافیک شما انجام میشود.با استفاده از ابزارهای هم ترازی و فاصله گذاری به نفع خود،میتوانید مطمعن شوید عناصر طراحی شما به طور مساوی بین آنها تقسیم شده.
در فضای سفید پیشرفت کنید!
هنگامی که به استفاده از ابزار هم ترازی برای خلق فضای سفید عادت کردید وقت آن رسیده به مرحله بعد بروید.
شروع به فکر کردن به فضای سفید به عنوان وسیله ای برای انتقال یک پیام یا تحریک یک احساس کنید.چگونه میتوانید عناصر مختلف طرح را بچینید که مشتریتان هیجانزده شود؟میتوانید با داشتن برخی متنهای کوچک در بالای صفحه شروع کنید و سپس به تدریج اندازه و مکان آن را افزایش دهید تا حس تعلیق در بیننده را افزایش دهید؟یا شاید بتوانید از فضای سفید ایتفاده کنید تا یک طرح جالبی ایجاد کنید که کنجکاوی بیننده را جلب کند؟
این فقط چند نمونه از چگونگی استفاده از فضای سفید برای بهبود پروژه های طراحی آینده شما است. مفهوم کلیدی این است که از فضای سفید به نفع خود استفاده کنید و نه صرفا تراز کردن عناصر در یک صفحه به صورت خودسرانه. به عنوان طراحان، این کار ماست که مشکلات را بدون آثار هنری حل کنیم و راه هایی برای سوالات اندیشنده ارائه کنیم. استفاده مناسب از فضای سفید می تواند یک طراحی را به چیزی عالی تبدیل کند.خود را به چالش بکشید و کاری بیشتر از تراز کردن دراست ، چپ . یا مرکز انجام دهید.فرمهای دیگر ترازبندی را امتحان کنید و تنوع زیادی از فضای سفید را خلق کنید.بینندگان شما بعد از تماشای پروژه بعدی شما چه حسی خواهند داشت ؟فقط فضای سفید میتواند پاسخ دهد…
یک دیدگاه
- 7 ماه پیش
خیلی مقاله هاتون عالی هست .. فقط منبه منبعی که ررا مقاله ااتون استفاده کردین احتیاج دارم میشه منابع خارجی این مقالات و هم بگین ممنون ازشما و پاسخگویتون ❤
دیدگاه شما