ميهن مگ

۷ نکته که باید درباره فروش ویدیو‌های استوک بدانید

2 هفته پیش

۷ نکته که باید درباره فروش ویدیو‌های استوک بدانید

درحالی که عکاسی تصاویر استوک در چند سال اخیر به جریانی درآمد زا تبدیل شده و همچنین بازاری اشباع شده نیز هست، فیلمبرداری ویدیو‌های استوک داستانی متفاوت است. برندها به صورت روزافزون به دنبال ویدیو‌های استوک هستند تا ارتباطات اجتماعی، تلویزیونی و کمپین‌های دیجیتالی خود راتکمیل کرده و ارتقاء دهند. اما حرف و حدیث‌هایی در حوضه بازار فیلم‌های استوک وجود دارد. این مشکلات می‌تواند شامل کمبود حامی در این ضمینه و یا نیاز‌های بیش از حد خاص و منحصر به فرد شرکت به ویدیو باشد، اما یک نکته قطعی است: هیچ زمان دیگری برای فروش ویدیو‌های استوک بهتر از الان نیست!

مسلماً فروش ویدیو‌های استوک به راحتی آپلود کردن تعدادی کلیپ نیست. هر پلتفرم به چیز خاصی نیاز دارد و سبک ویدیو (چه تبلیغاتی باشد و چه ویراستاری) نیز شروط خاص خود را می‌طلبد.

اگر به رسیدن به درآمدی نا معلوم و چشمگیر از طریق فروش ویدیوهای استوک علاقه دارید، این‌ها ۷ پرسش رایج در این ضمینه هستند که به آن‌ها پاسخ داده شده است.

۱-ویدیو استوک خود را کجا بفروشم؟

در سایت های خارجی ده‌ها پلتفرم وجود دارد که در آن‌ها سازندگان می‌توانند ویدیوهای استوک خود را بفروشند که شامل getty  و  istock، shutterstock، vimeo، videoHive وpond5  می‌شود. درحالی که همه پلتفرم‌ها تجربه مشابهی در آپلود ویدیوها ارائه می‌دهند، برخی از آن‌ها نسبت به بقیه سرعت بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به عنوان مثال، با shutterstock کاربران ۳۰ درصد مبلغ خریداری شده را دریافت می‌کنند (قیمت‌ها توسط shutterstock تعیین می‌شود) در حالی که در pond5، کاربران قیمت‌های خودشان را معین می‌کنند و ۵۰ درصد کمیسیون ازتمامی فروش‌ها را به دست می‌آورند.

اما در ایران تنها و اولین سایت فروشنده ویدئوهای استوک سایت Videoframe.ir است که از مجموعه سایت‌های مارکت میهن‌طرح Mihantarh.com است.ویدئوگرافرها می‌توانند تصاویر خام ضبط شده خود را طبق شرایط و در موضوعات خاصی به ویدئوفریم فروخته و از این طریق به کسب درآمد بپردازند.از طرفی مجموعه میهن طرح تلاش برای کارآفرینی افراد بیشتری دارد به همین جهت افرادی که دارای تخصص و تجربه ساخت کلیپ و تیزر تبلیغاتی هستند و به نرم افزار افترافکت و پریمیر تسلط کامل دارند جهت ساخت کلیپ‌هایی کاملا ایرانی متناسب با مناسبت های ملی ، مذهبی و فرهنگی ایران را جهت ساخت و فروش محصولات خود به سایت جذب می‌‌نماید.

۲-آیا می‌توانم ویدیو استوک خود را همزمان در چند جا بفروشم؟

در حال حاضر در سایت های خارجی به طور خلاصه می‌توان گفت “بله” اما باید قرارداد با هرکدام از پلتفرم‌ها را بررسی کنید چون هرکدام از توافق‌نامه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. در برخی از موارد، مانند فروش عکس و ویدیو استوک توسط getty، با فروش محتوای اختصاصی می‌توانید پول بیشتری به دست بیاورید.اما درقرارداد با سایت ویدئوفریم ویدئوی شما فقط برای این سایت خواهد بود و در قرارداد اجازه فروش به پلتفورمهای دیگر (در صورت وجود پلتفورم ایرانی در آینده و خارجی ) وجود نخواهد داشت.

۳-چه نوع فیلمی بهتر فروش می‌کند؟

در پلتفرمی مانند shutterstock ، سفر، غذا، ورزش، سرگرمی، حیوانات و سبک زندگی برترین دسته‌بندی‌ها برای محتوای استوک تولیدی می‌باشند.

محبوبیت کار‌هایی با کیفیت بالا نیز روز به روز در حال افزایش است اما هنوز مشکلاتی از لحاظ قانونی وجود دارد، به همین سبب پیشنهاد می‌شود قبل از این که فیلمی را به فروش بگذارید، باید مجوز قانونی پرواز drone خود را بگیرید.

۴-تفاوت میان فیلم تبلیغاتی و ویراستاری (ادیتوریال) چیست؟

دو نوع فیلم را می‌توانید به فروش بگذارید: تبلیغاتی و ویراستاری. مشخص است که فیلم تبلیغاتی به فروش اجناس کمک می‌کند و از فیلم ویراستاری توسط اصحاب رسانه برای بازگو کردن داستان استفاده می‌شود.

فیلم تبلیغاتی درآمد بیشتری دارد اما شروط و پیش‌نیاز‌های سخت‌تری نیز دارا می‌باشد. کاربران برای ساخت این نوع فیلم به مدل و دراکثر موارد به مکان مناسبی نیز برای فروش فیلم تبلیغاتی استوک خود نیاز دارند. بسیاری از پلتفرم‌ها همانند istock شرایط مورد نیاز کاربران را برای آن‌ها فراهم می‌کنند اما کار بیشتری را از سوی کاربران می‌طلبد. به عنوان مثال فیلمبرداری تبلیغاتی در پارک‌های ملی ایالات متحده یا حتی فراتر از آن مانند پارک ملی سرنگتی (در تانزانیا) نیاز به مجوز‌ و کاغذ بازی‌های بیشتری دارد.

در ایران برای همکاری با سایت ویدئوفریم فروشنده باید مجوزهای لازم برای تصویربرداری را از ادارات مربوط به استان یا شهرستان اخذ نماید.موضوع کلیپ‌ها توسط سایت به شما اعلام می‌گردد

۵-مدت زمان ویدیو استوک من چه قدر باید باشد؟

محدوده معمول طول ویدیو استوک بین ۱۰ تا ۲۰ ثانیه است، کوتاه‌ترین کلیپی که در istock قبول می‌کنند ۶ ثانیه است. فیلم ارائه شده باید از ابتدا تا انتها به صورت یک تکه باشد (مثلاً قسمت‌هایی در میان فیلم که لرزش در آن‌ها وجود دارد را ادیت و یا حذف نکنید)

 

 

۶-آیا می‌توانم فیلم استوک خودم را قبل از ارائه تدوین کنم؟

بله، می‌توانید ادیت کنید یا درجه‌بندی رنگ (color grading)  آن را تنظیم کنید اما پیشنهاد می‌شود به نحوی کلیپ را تنظیم کنید که طبیعی به نظر برسد. درجه‌بندی رنگ یا همان color grading در سبک‌ها و جلوه‌هایی خاص می‌تواند نظر خریداران احتمالی را برگرداند!

پس هر چه بتوانید رنگ‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر نگه دارید، نتیجه بهتر خواهد بود.

۷-فیلم استوک من باید چه کیفیتی داشته باشد؟

وقتی بحث بر سر فروش فیلم استوک می‌رسد، انتظار می‌رود فیلمی که کیفیت بیشتری دارد، فروش بیشتری نیز داشته باشد. در حالی که خودمان برخی از پروژه‌های فیلمبرداری را باکیفیت ۱۰۸۰p ضبط می‌کنیم، برای ضبط ویدیو استوک از ۲۴p و ۴K نیز استفاده می‌کنیم. این تغییر کیفیت چیزی است که به فروش ویدیو استوک شما هم در حال حاضر و هم در آینده کمک شایانی می‌کند.

در عین حالی که رنگ‌ها واجسام مهم هستند، یک نکته کلیدی برای فروش ویدیو استوک این است که اطمینان حاصل کنید که تصویربرداری کلیپتان صاف، پایدار و بدون لرزش است.

 

 

لطفا امتیاز دهید
0
برچسب ها :

دیدگاه شما

چهار − سه =

بدون دیدگاه